Sposoby na przesilenie wiosenne

Żyjemy w rejonie, w którym występują wyraźnie zaznaczone pory roku. Większość z nas z wielkim zniecierpliwieniem czeka na nadejście wiosny, a wraz z nią ciepłych i słonecznych dni, które wynagrodzą nam ponury jesienno-zimowy klimat. Dlaczego więc w tym okresie zaczyna brakować nam energii? Co to jest przesilenie wiosenne? Czy istnieją sposoby, aby je pokonać?

vegetables_spring
Przesilenie wiosenne to zespół objawów, które pojawiają się podczas przechodzenia pory roku z zimowej na wiosenną. Organizm musi przyzwyczaić się do gwałtownych zmian pogodowych za oknem – wahań temperatury, ciśnienia, na przemian występującego słońca, deszczu i śniegu, silnych podmuchów wiatru -  i w związku z tym zaczyna inaczej funkcjonować. Przeważnie obserwuje się osłabienie, rozdrażnienie, przygnębienie, senność, kłopoty z koncentracją, bóle głowy, a czasem nawet spadek popędu seksualnego. Zachodzą zmiany w układzie krążenia, rośnie tętno, częstotliwość oddychania oraz poziom hormonów odpowiadających za samopoczucie. Taki stan może utrzymywać się nawet miesiąc. Mówi się, że organizm potrzebuje 21 dni, aby przystosować się do nowych warunków. Nic więc dziwnego, że tracimy cierpliwość i sięgamy po najszybsze rozwiązania – tabletki, słodycze, kawę lub napoje energetyczne. Nie są one jednak ani skuteczne ani zdrowe, a ponadto dają tylko chwilowy i pozorny efekt.

Sposoby łagodzące objawy przesilenia wiosennego:

  • Odpowiednia dieta

Warto zadbać o to, by codzienna dieta była różnorodna, a co za tym idzie bogata w witaminy, minerały, błonnik i składniki odżywcze. Należy pamiętać o regularności spożywania posiłków, a zwłaszcza o rozpoczynaniu każdego dnia szklanką wody z cytryną oraz pożywnym śniadaniem. Trzeba zwrócić uwagę na to, by w każdym posiłku znajdowały się warzywa (zwłaszcza surówki, soki), źródło białka (mleko i jego przetwory, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych) i węglowodanów złożonych (pełnoziarniste: pieczywo, mąka, ryż, makaron, kasza). Warto jeść posiłki powoli, bez stresu i pośpiechu. Należy pamiętać o nawadnianiu organizmu (woda, świeżo wyciskane soki z owoców i/lub warzyw, herbaty ziołowe).

W związku z tym, że wiosna sprzyja przeziębieniom warto szczególnie zadbać o źródła witaminy C w diecie – owoce cytrusowe, z dzikiej róży, czarnego bzu, czarnej porzeczki, warzywa kapustne.

Więcej na temat prawidłowego odżywiania znajdziesz na:
http://smacznadieta.blog.pl/2015/10/29/zdrowa-dieta-z-czym-to-sie-je/

  • Aktywność fizyczna

Ruch usprawnia funkcjonowanie wszystkich narządów. Rozwija układ mięśniowy, wzmacnia kości i stawy, poprawia trawienie i pracę jelit, korzystnie wpływa na krążenia krwi i limfy w naczyniach krwionośnych, zwiększa odporność, dotlenia organizm, usprawnia układ oddechowy, przeciwdziała depresji, cukrzycy, otyłości, osteoporozie i chorobom serca, poprawia kondycję i wytrzymałość, modeluje sylwetkę, wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, opóźnia oznaki starzenia się organizmu.

Po zimie spędzonej w domowych pieleszach warto wprowadzić aktywność fizyczną do swojego rozkładu dnia. Należy zacząć od lekkich treningów, które nie obciążą zbytnio mięśni. Idealne na początek będą długie spacery, nordic walking, poranny jogging, basen lub jazda na rowerze. Możliwości jest bardzo dużo. Najważniejsza jest jednak chęć i systematyczność. Przy wyborze odpowiedniej aktywności trzeba wziąć pod uwagę nie tylko korzyści, ale również radość ze spędzonego w ten sposób czasu.

  • Relaks

Nic tak nie poprawia humoru jak chwile odprężenia i wypoczynku. Organizm regeneruje się fizycznie i psychicznie, jest rozluźniony, dzięki czemu spada ciśnienie krwi, napięcie mięśniowe, spowalnia się oddech. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kilku dni urlopu, zmiana klimatu, wyjazd w ciche, spokojne miejsce. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości, to wystarczy chociażby rozluźniająca kąpiel z dodatkiem olejków, ruch na świeżym powietrzu, czy krótki wypad za miasto.

  • Dobry sen

Nie z byle powodu mówi się, że sen jest dobry na wszystko – wzmacnia organizm, poprawia nastrój, dodaje energii, pomaga zoptymalizować struktury pamięci. Jest dobrym sprzymierzeńcem w walce z przesileniem wiosennym pod warunkiem, że trwa około 8 godzin. Warto przez zaśnięciem przewietrzyć sypialnię, zjeść lekkostrawną kolację 2 – 3 godziny wcześniej, zrelaksować się. Brak dobrego snu wywołuje, m.in. trudności w skupieniu uwagi, pogorszenie samopoczucia i spowolnienie reakcji.

LOGO

31 comments on “Sposoby na przesilenie wiosenne

  1. Odkąd zmieniłam nawyki żywieniowe, nie mam problemów z wahaniami nastroju wywołanymi zmianą pogody – coś w tym jest.

    1. Należy powoli zmienić swoje nawyki – mniej więcej co 2 tygodnie wprowadzać kolejną rzecz do porządku dziennego. Po odpowiednim czasie stanie się ona częścią codzienności i nagle okaże się, że na wszystko jest czas :))

  2. Super pomysły, tylko szkoda, że niektórzy będą znajdować sposoby, żeby nie realizować. Podobno nie ma czegoś takiego jak brak czasu. tylko brak chęci, bo jeśli nawet jednego dnia nie znajdziemy czasu na gotowanie to nie znaczy że trzeba zamawiać pizzę :)

  3. Cześć!
    bardzo mi się podoba to ,co piszesz na tym blogu.Moim zdaniem ten blog ,może pomóc Wielu ludziom na przykład tym ,którzy dążą do schudnięcia# Bardzo się cieszę, że ktoś prowadzi bloga o zdrowej żywności.
    PS: Będę polecać tę stronę. ;) :)

  4. Osobiscie prowadze aktywny tryb zycia i z pewna kwestia sie nie zgodze, u mnie zawsze podczas przesilenia wystepuja bole glowy, ZAWSZE i jest to niezmienne od wielu wielu lat i zadne sposoby nie pomoga. Moze niektorym te sposoby pomoga ale warto wspomniec ze niektorzy po prostu musza to przejsc.

  5. Dieta jest ważna, poprawia samopoczucie i musimy uważnie dobierać jedzenie, które jemy, aby nam nie szkodziło.

  6. Ja mam na przesilenie sprawdzony sposób: dobra książka, muzyka i dobre towarzystwo. Każdy ma swój sposób na relaks – myslę, że nie ma złotego środka. A szkoda – życie mogło być być wtedy łatwiejsze :)

  7. Powiedziałbym, że każda z tych rad sprawdza się w przypadku zachowania dobrego samopoczucia w ogóle. Są to prawdy uniwersalne, dlatego niezwykle skuteczne. :)

Odpowiedz na „~karolAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *