Dlaczego warto jeść zupy?

Zupy mają więcej zalet niż mogłoby się wydawać. Odżywiają, nawadniają i rozgrzewają. Są pożywne i sycące… To tylko kilka powodów, dla których warto je włączyć do swojego menu.

parsley-791806_960_720

1. Codzienna porcja warzyw – podstawą aktualnej piramidy żywieniowej, obok aktywności fizycznej i owoców, są warzywa. Warto skorzystać z faktu, że są one podstawowym składnikiem zup i włączyć je do codziennego jadłospisu. Zupy krem są idealną opcją na przemycenie warzyw, które nie cieszą się sympatią naszych pociech lub dla osób mających problemy z gryzieniem.

2. Dobre źródło płynów – w ciągu dnia powinniśmy wypić średnio 2 litry płynów (dokładna ilość zależna jest od płci, wieku, stylu życia, stanu fizjologicznego, itp.). Nie oznacza to jednak, że musimy wypić taką ilość czystej wody. Pamiętajmy, że pokarmy zawierają również w swoim składzie wodę, a jednym z jej lepszych źródeł jest właśnie zupa.

3. Bogactwo składników odżywczych i błonnika – oczywiście, że surowe warzywa zawierają dużo więcej witamin niż gotowane, ale do wywaru przechodzi wiele cennych substancji. Odpowiednio przygotowana zupa będzie źródłem białka, węglowodanów, błonnika, składników mineralnych, kwasów organicznych, witamin i przeciwutleniaczy. Należy uważać, by nie rozgotować tego dania. W przeciwnym wypadku straci wiele cennych witamin, zwłaszcza C oraz z grupy B. Dodatek mięsny wzbogaci zupę w pełnowartościowe białko, a także stworzy warunki do lepszego przyswojenia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D, E, K.  Można wykorzystać również jajko, a także nasiona roślin strączkowych, które są doskonałym źródłem białka pochodzenia roślinnego. Produkt zbożowy dostarczy węglowodanów złożonych oraz błonnika. Warto podawać zupy z dodatkiem zieleniny lub kiełków, które zwiększą ich wartość odżywczą.

4. Niskokaloryczny posiłek – zupa na bazie wody z dodatkiem warzyw i przypraw nie przysporzy nikomu dodatkowych kilogramów. Kaloryczność może podnieść baza, np. tłuste gatunki mięs i dodatki, np. śmietana, masło. Warto spożywać zupy na wywarze roślinnym lub z dodatkiem drobiu bez skóry, z olejem roślinnym zamiast masła, z pełnoziarnistymi produktami zbożowymi, zabielane jogurtem naturalnym lub mlekiem.

5. Rozgrzewające właściwości – zupa potrafi rozgrzać od środka przemarznięty organizm i dodać energii na długi czas.  Jeśli w wywarze znajdzie się wiele rodzajów warzyw, cebula, czosnek lub imbir, to dodatkowo wzmocni się nasz układ odpornościowy.

6. Szybkie i niedrogie danie – faktem jest, że zupę można ugotować nawet w 15 minut. Jeśli nie mamy pod ręką świeżych warzyw, możemy użyć mrożonki, która także zawiera cenne składniki, dodać produkt zbożowy, chude mięso, przyprawy i gotowe. Składniki na zupę zazwyczaj nie są drogie. No chyba, że zechcemy dodać łososia lub wołowinę.

 

LOGO

14 comments on “Dlaczego warto jeść zupy?

  1. Najlepiej zdrowo się odżywiać, to oczywiście wiąże się ze zmianą nawyków żywieniowych. Dawniej zawsze miałam z tym problem.Nie mogłam znaleźć odpowiedniej diety a od lat zmagałam się z moimi kg!. Brak mi było motywacji, Twój blog mi bardzo pomógł!

  2. „Szybkie i niedrogie danie – faktem jest, że zupę można ugotować nawet w 15 minut. Jeśli nie mamy pod ręką świeżych warzyw, możemy użyć mrożonki, która także zawiera cenne składniki, dodać produkt zbożowy, chude mięso,…”
    No tak, bo z samych warzyw nie da się zupy ugotować, padlina to podstawa dla tych, którzy tego nie potrafią…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *