Dlaczego nie możesz schudnąć?

Każdemu wydaje się, że aby schudnąć trzeba mniej jeść. Owszem, dodatni bilans energetyczny na dłuższą metę spowoduje zwiększenie masy ciała i odłożenie tkanki tłuszczowej, ale jeśli zapragniemy zrzucić zbędę kilogramy nie wystarczy jedynie ograniczyć ilości dostarczanego pożywienia. 

female-diet-870519_960_720

Oto kilka najczęściej popełnianych błędów, które przeszkadzają w pozbyciu się zbędnych kilogramów:

  • nieregularność spożywania posiłków – skłania do podjadania, a także do przejadania się podczas ataków wilczego głodu. Warto jeść posiłki mniejsze objętościowo w miarę równym odstępie czasu, by podkręcić swój metabolizm;
  • pomijanie śniadań - to chyba najczęstszy z popełnianych błędów, który spowalnia przemianę materii i energii. Gdy organizm po całej nocy nie otrzyma pożywienia, to przestawi się na tryb oszczędzania i zacznie magazynować każdy kolejny kęs w postaci podskórnej tkanki tłuszczowej;
  • zjadanie pustych kalorii – spożywanie produktów o wysokiej wartości energetycznej, ale niskiej wartości odżywczej. „Puste kalorie” to przede wszystkim słodycze, tłuste przekąski, słodzone napoje, żywność wysoko przetworzona;
  • zbyt mała ilość warzyw i owoców w diecie – powinny się one znaleźć w każdym posiłku, a tymczasem zjadamy je przeważnie na obiad i czasem na śniadanie. Są cennym źródłem witamin, składników mineralnych, wody i błonnika;
  • brak umiejętności oceny wielkości porcji – niestety często ilość jedzenia w jednej porcji jest za duża w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Na początku diety należałoby posługiwać się wagą spożywczą lub miarami domowymi (łyżka, szklanka, itp.) i stosować się do wielkości zaleconych przez dietetyka. Po jakimś czasie  określenie objętości własnej racji pokarmowej nie powinno stanowić problemu;
  • nieodpowiednia technika przygotowania potraw - zamiast smażenia na głębokim tłuszczu zaleca się gotowanie w wodzie i na parze, pieczenie w rękawie, grillowanie na elektrycznym grillu. Warto też zrezygnować z panierek. Pieczony schab będzie o wiele lepszy niż smażony i panierowany kurczak.
  • jedzenie w towarzystwie komputera i telewizora - jeśli podczas jedzenia wystąpią czynniki rozpraszające, to ryzyko spożycia nadmiaru pożywienia będzie o wiele większe. Przykładowo, jeśli podczas pracy na komputerze położymy obok jakąś przekąskę, to zamiast garści zjemy całe opakowanie i dostarczymy organizmowi zbędnych kalorii;
  • niewłaściwa kultura jedzenia – jedzenie w pośpiechu, w nieodpowiednim miejscu, na stojąco, itp. nie sprzyja odchudzaniu. Im wolniej spożywa się posiłki tym szybciej dociera informacja do mózgu, że jesteśmy najedzeni i dzięki temu nie przepełnimy i nie rozciągniemy żołądka;
  • jedzenie pod wpływem emocji – zmiany nastroju często powodują sięganie po niezdrową przekąskę. Czy to jako „lek” na stres czy nagroda za jakiś sukces albo pocieszenie po porażce. Warto rozładować emocje ulubionym sportem, dobrą książką, spacerem lub rozmową z przyjacielem. W przypadku poważniejszych zaburzeń należy sięgnąć po poradę psychologa, który pomoże w walce z zajadaniem problemów;
  • kończenie porcji za kogoś – mowa tu przede wszystkim o rodzicach, którzy dojadają po dziecku, by nic się nie zmarnowało i dzięki temu jedzą podwójny obiad. Zanim nałożymy swoim pociechom jedzenie na talerz, zastanówmy się, czy to dla nich odpowiednia porcja. Wyeliminuje to problem zbędnych dokładek;
  • brak wewnętrznej motywacji – niestety, ale dopóki sami nie zechcemy zmienić swych dotychczasowych nawyków żywieniowych i stylu życia, nikt za nas tego nie zrobi.

Warto zacząć prowadzić dzienniczek żywieniowy, a którym znajdą się informacje o tym co zjedliśmy, w jakiej ilości i jak często. Ocena swojego sposobu odżywiania pomoże uświadomić, jakie popełniamy błędy i nad czym powinniśmy popracować.

 

LOGO

14 comments on “Dlaczego nie możesz schudnąć?

    1. to co napisałaś to absolutna prawda.
      Ale dochodzą również kwestie chorób autoimmunologicznych jak np Hashimoto i niedoczynność tarczycy, nietolerancje glutenu, laktozy itp. Do tego dochodzą nawykowe zaparcia. Także można się starać a potem i tak waga stoi w miejscu.
      Ja z odchudzaniem miałam przez lata problemy, nawet ćwiczenia nie pomagały, nie mówiąc już o jakichś dietach.
      I okazało się, że i ja mogę wreszcie schudnać (minus 11 kg w trzy miesiące, to chyba nieźle :) jak na mnie)
      Tak więc każdemu doradzam przebadanie tarczycy i zrobienie testów na gluten i laktozę.
      Często to one są przyczyną braku postępów w odchudzaniu
      Pozdrawiam

  1. Od lat zmagałam się z moimi kg! Próbowałam różnych sposobów na pozbycie się nadwagi,raz chudłam szybko raz wolno.Jak szybko się odchudzałam to waga potem mi szybko wracała.Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, ja to w końcu zrozumiałam, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu.

  2. Nie zgadzam się z błędem w przy pomijaniu śniadania. Dieta MŻ najskuteczniejsza oznacza że musimy z czegoś zrezygnować, ja rezygnuję ze śniadania, a inna osoba rezygnuje z kolacji.
    Tylko do tego potrzebna jest silna wola i nie panikowanie jak burczy w brzuchu. Zapraszam na domowe potrawy

  3. …….dawno ,dawno temu zrobiłam sobie taki mały teścik co wiem na temat odżywiania /odchudzania/ i wyszła mi cała prawda cyt ” ty dużo wiesz tylko się do tego nie stosujesz ” ,to co przeczytałam powyżej w artykule to ja wiem ale co z tego !!!

  4. Jedyny sposób na zdrowe odchudzanie i długotrwałe wyniki jest zmiana nawyków żywieniowych. Po co całe życie się odchudzać, to jest bardzo męczące dla naszego organizmu.
    Ja już z tym nie mam problemu, zmieniłam nawyki żywieniowe.

  5. nie chce schudnąć -bo tak mi dobrze -nikt patrzeć nie musi
    na rurze wywijać nie zamierzam a do polityki czy show- bisnesu tymbardziej , nawet gdyby mi dopłacano……. kochanicą niczyją też nie zamierzam być

  6. Oczywiście wiele zależy od diety. Niemniej jednak równie ważne jest odpowiednie podejście, motywacja. Psychologia odgrywa w tym względzie dużą rolę. Racjonalizm w myśleniu i nie popadanie w euforię może przynieść oczekiwane rezultaty…

  7. Wiele osób skupia się na treningu zapominając, jak ważnym elementem walki o idealną sylwetkę jest zbilansowana dieta. Bez niej osiągnięcie sukcesu jest w zasadzie niemożliwe!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *